Zajęcie dla 5-6 latków rozwijające u dzieci umiejętność przekazywania własnych doświadczeń i zdobytej wiedzy, z zakresu dbania o włąsne zdrowie,poprzez animację kukiełkami i pacynkami.
SCENARIUSZ ZAJĘCIA ZAWIERAJĄCY ELEMENTY EDUKACJI TEATRALNEJ
GRUPA WIEKOWA 5-6 LATKI
TEMAT : DBAMY O NASZE ZDROWIE CELE: - ZROZUMIENIE KONIECZNOŚCI DZIAŁAŃ NA RZECZ OCHRONY ZDROWIA - KSZTAŁTOWANIE POSTAW PRO-ZDROWOTNYCH - KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI WYRAŻANIA SIEBIE PRZEZ EKSPRESJĘ WERBALNĄ - ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI PREKAZYWANIA RÓŻNYCH TREŚCI POPRZEZ ANIMACJĘ KUKIEŁEK I PACYNEK
POMOCE: STOLIK BĘDĄCY ZARAZEM SCENĄ TEATRZYKU KUKIEŁKOWEGO, KUKIEŁKI ,PACYNKI, REKWIZYTY Z KĄCIKA TEATRALNEGO.
PRZEBIEG:
1
Nauczycielka przedstawia dzieciom dzisiejszych gości . To lalka Dominika i Skrzat. Kukiełka-Dominika wita się z dziećmi trzymając chusteczkę do nosa i przerywając swoje wypowiedzi kichaniem .Opowiada dzieciom jak to wczoraj zrobiło się ciepło ,świeciło słońce a ona z koleżankami świetnie bawiła się na podwórku .Podczas zabawy w berka to już tak było gorąco, że nawet zdjęła czapkę i rozpięła kurtkę.......W tym momencie przerywa jej Skrzat i nawiązuje z dziećmi dialog. Wspólnie dociekają przyczyn złego samopoczucia Dominiki ,a w końcowym efekcie podpowiadają co ma robić, aby jak najszybciej powrócić do zdrowia. 2
Po tym wstępie nauczycielka rozmawia z dziećmi o występujących dziś postaciach Dzieci wyciągają wniosek ,że zarówno Dominika jak i Skrzat mówili głosem nauczycielki .Dostrzegli zmianę głosu, jego różnicowanie .Wypowiadają się na temat celowości takiego operowania głosem i wymieniają sytuacje, miejsca gdzie często mówi się inaczej niż zwykle. .
3
A teraz chcę Was zaprosić na krótkie przedstawienie w którym wystąpią między innymi nasi goście .W związku z tym przygotujemy potrzebne rekwizyty i miejsce dla publiczności Wspólnie ustawiamy scenę i krzesełka dla widzów. 4
Nauczycielka chowa się za stolikiem i animując kukiełkami przedstawia przygodę Dominiki na placu zabaw. Podczas zabawy z koleżanką skaleczyła się o pozostawione w piaskownicy szkło ..Zaczęła płakać i wówczas pojawił się Skrzat i poradził co mają zrobić .Nauczycielka w imieniu Skrzata zadaje pytania dzieciom i włącza je w tworzenie scenariusza 5
Do kolejnego przedstawienia zaprasza innych aktorów. Wybrany zespół wraz z nauczycielką dokonują podziału na role. Propozycje występujących postaci przedstawiają również dzieci .Nauczycielka bardzo ogólnie opowiada o tym co zdarzyło się u Dominiki Krótko nawiązuje......nasza Dominika bardzo lubi niektóre potrawy ,ale jeszcze chętniej zjada słodycze .Pewnego dnia rozbolał ją ząb.....nawet zaczęła popłakiwać, ale na szczęście pojawia się Dobry Skrzat i zaczyna rozmowę o tym co trzeba teraz zrobić ,do jakiego lekarza się udać i co należy robić ,aby zęby były zdrowe .Prowadzenie dialogu z widzami również pozostawiamy dzieciom ,ale staramy się wpływać na możliwość wzajemnego słuchania . 6
Do następnej scenki zapraszamy nowa obsadę aktorską Następna scenka może rozpocząć się opowieścią Dominiki o tym jak bawiła się z koleżanką w festiwal piosenki( nuci znane piosenki...)a później malowały farbami. Mama w tym czasie przygotowała podwieczorek, na który zaprosiła dziewczynki Z wielką przyjemnością zasiadły do stołu ,ale ....pojawia się Skrzat i pyta- o czym zapomniały dziewczynki( o myciu rąk)
.Po każdej scence nagradzamy aktorów brawami..
Ilość przedstawionych scenek będzie uzależniona od zainteresowania dzieci. Podczas „przedstawień” dzieci proponują wykorzystanie innych rekwizytów, pacynek. Wnoszą w spektakle własne doświadczenia, zdobytą wiedzę i spojrzenie” oczami dziecka” na sprawy zdrowia.
PODSUMOWANIE
Omawiamy z dziećmi przedstawione historyjki i przypominamy właściwe zachowania. Prosimy dzieci ,aby odszukały podobieństwa występujących postaci do zachowań dziecięcych. Nauczycielka dziękuje dzieciom za przedstawienia i podkreśla udział każdego występującego jak i tych, którzy byli widzami .Docenia pomoc w wybieraniu rekwizytów, pacynek ,lalek, a także właściwe zachowanie.
Opracowała i przeprowadziła: Ewa Grzegorzak |